Proton telah mengumumkan inisiatif sokongan menyeluruh untuk penduduk dan mangsa insiden kebakaran paip gas Putra Heights yang berlaku pada pagi 1 April. Inisiatif ini diwujudkan sebagai tindak balas kepada keperluan segera komuniti, selepas pengumuman bantuan kewangan oleh kerajaan kepada penduduk yang terlibat.
Syarikat telah memperuntukkan sejumlah RM250,000 bagi memenuhi keperluan segera penduduk yang kehilangan tempat tinggal, yang terjejas akibat insiden ini, termasuk mereka yang ditempatkan di beberapa pusat pemindahan sementara (PPS) seperti di Dewan Masjid Putra Heights dan dewan serbaguna Majlis Bandaraya Subang Jaya, Dewan Camelia.
Proton sedar akan luahan ramai penduduk yang terjejas bahawa bantuan kewangan yang diterima tidak mencukupi dan dengan ini, diharapkan sumbangan terkini ini dapat membantu meringankan sebahagian daripada beban yang dihadapi penduduk.
Menurut Ketua Polis Penolong Pesuruhjaya Wan Azlan Wan Mamat, laporan media menyatakan bahawa kebakaran yang dicetuskan oleh kebocoran paip gas telah merebak sejauh 500 meter, menyebabkan kerosakan teruk kepada 235 premis, dengan 87 rumah musnah sepenuhnya dan 148 rumah rosak. Di samping itu, 399 kenderaan turut terjejas, di mana 225 mengalami kerosakan akibat api secara langsung dan 174 mengalami kerosakan akibat haba.
Proton bersimpati dengan keperluan mangsa dan memahami kesan buruk bencana tersebut. Cabaran besar yang dihadapi oleh penduduk pada masa ini sukar untuk difahami dan syarikat berdedikasi untuk menawarkan sokongan praktikal semasa tempoh sukar ini.
Enam pusat servis Proton di kawasan berdekatan telah ditetapkan untuk menawarkan penilaian percuma dan menyeluruh bagi semua kenderaan Proton yang terjejas akibat kebakaran, dan kemudian akan membantu dengan tuntutan insurans berdasarkan tahap kerosakan kenderaan.
Perkhidmatan ini bertujuan untuk menentukan dengan tepat tahap kerosakan dan menyediakan pemilik dengan laluan yang jelas untuk pembaikan dan pemulihan, sama ada kereta Proton yang terjejas diletakkan di pusat kejadian atau dipindahkan semasa insiden. Proton ingin menawarkan perkhidmatan menyeluruh dan bantuan tuntutan insurans untuk memastikan kereta yang terjejas dijaga dan manfaat pemilik dilindungi.
“Bencana kebakaran di Putra Harmoni telah menyebabkan kemusnahan yang sangat membimbangkan, dan kami komited untuk memberikan sokongan yang bermakna kepada masyarakat yang terjejas. Kami berharap bantuan kewangan ini dapat meringankan beban mereka yang sedang menderita,” kata Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.
Proton merakamkan ucapan simpati yang paling mendalam kepada semua pihak yang terkesan oleh tragedi ini dan mengulangi komitmennya untuk menyokong usaha-usaha pemulihan komuniti. Untuk bantuan segera, sila hubungi talian khidmat pelanggan 24 jam kami di 1-800-88-8398 atau WhatsApp 012-219 5426.
Penilaian menyeluruh ditawarkan secara percuma di enam pusat servis untuk pemilik kenderaan Proton yang terjejas, seperti berikut:
No. | Nama Pengedar | Pengurus Badan & Cat | Maklumat Hubungan |
1 | AAPICO MOTORS SDN BHD | Queenie Know | 010-2638411 |
2 | SAG WIRA SDN BHD | Kenny | 019-2733366 |
3 | MBF AUTOMOBILE SDN BHD | Norizan | 012-8286187 |
4 | ATIARA JOHAN SDN BHD | Ray Chan | 011-54193943 |
5 | REGAL MOTORS HOLDING SDN BHD | Wong | 012-6118318 |
6 | VANTAGE SPEED | Siti | 019-3537832 |