Piston.my

Porsche 963 RSP: Kereta Le Mans “Road-Legal” dengan 680hp

Ketika Porsche bersiap sedia menyahut cabaran perlumbaan 24 Jam Le Mans yang penuh berprestij, jenama legenda dari Jerman ini telah memperkenalkan sebuah ciptaan luar biasa—Porsche 963 RSP. Jentera jalan raya ini ialah adik kepada 963 Hypercar, dibina sebagai penghormatan kepada salah satu pelumba ketahanan paling ikonik dalam sejarah Porsche, iaitu 917, dan sempena ulang tahun ke-50 perjalanan berani dari Zuffenhausen ke Paris pada tahun 1975.

963 RSP lahir hasil kerjasama antara Porsche AG, Porsche Penske Motorsport, Porsche Cars North America, dan ikon sukan permotoran, Roger Penske—di mana huruf awal namanya digunakan sebagai nama model ini. Projek ini diinspirasikan oleh kisah benar Count Gregorio Rossi di Montelera yang memandu Porsche 917 di jalan awam dari Stuttgart ke Paris dengan hanya pengubahsuaian minimum, menjadikannya legenda dalam komuniti automotif.

Menurut Presiden dan CEO Porsche Cars North America, Timo Resch, “Projek ini bermula sebagai satu eksperimen yang penuh semangat di kalangan pasukan kecil peminat Porsche dan Penske. Kami mahu membina 963 yang mengekalkan semangat perlumbaan tulen, sambil menghormati detik bersejarah dalam sejarah Porsche.”

Tidak seperti kereta lumba lain yang sarat dengan pelekat penaja, 963 RSP adalah 963 pertama yang menerima kemasan cat penuh—satu proses yang rumit memandangkan struktur badannya yang diperbuat daripada Kevlar dan gentian karbon. Warna “Perak Martini” yang digunakan dipadankan daripada arkib Muzium Porsche dan dilapisi secara tiga lapis. Ia juga menampilkan sentuhan khas seperti lencana belakang “963 RSP” cetakan 3D, logo Michelin sebenar pada tayar 18 inci untuk hujan, serta rim palsu OZ Racing.

Beberapa perubahan reka bentuk yang diperkenalkan termasuk bolong fender yang tertutup, plat sayap gentian karbon yang boleh ditanggalkan, dan jambul Porsche enamel menggantikan grafik lumba. Semua elemen ini diolah agar mengekalkan bahasa reka bentuk 917 tetapi tetap setia kepada identiti moden 963.

Walaupun asalnya daripada jentera lumba, 963 RSP telah disesuaikan untuk kegunaan jalan raya. Ketinggian tunggangan dinaikkan, sistem suspensi dilembutkan dan sistem elektronik ditala semula agar mematuhi peraturan jalanan. Lampu depan, hon, serta gerbang roda yang dilindungi menjadikannya sah untuk digunakan di jalan raya Perancis, dengan kelulusan rasmi daripada Automobile Club de l’Ouest.

Kereta ini telah membuat penampilan pertamanya di jalan awam berhampiran Litar de la Sarthe, dipandu oleh pemandu Porsche dan juara Le Mans, Timo Bernhard. Beliau berkata, “Memandu 963 RSP bersama 917 di jalan terbuka terasa seperti mimpi menjadi nyata. Ia lebih selesa dan terasa sangat istimewa.”

Roger Penske turut meluahkan kebanggaannya terhadap projek ini. “Sejak 1972, kami telah menjalin kerjasama erat bersama Porsche. 917/30 adalah kemuncak era kegemilangan kami, dan 963 RSP ini adalah penghormatan tulen kepada legasi itu.”

Porsche 963 RSP akan dipamerkan semasa perlumbaan 24 Jam Le Mans, sebelum menuju ke Muzium Porsche di Stuttgart. Ia juga akan dipertontonkan di Goodwood Festival of Speed pada bulan Julai, ditemani oleh Porsche 917 asal yang menjadi sumber inspirasinya.

Konsep kereta ini sebenarnya mula tercetus dalam satu perbualan di Road Atlanta antara Timo Resch, Thomas Laudenbach (Naib Presiden Porsche Motorsport), dan Urs Kuratle (Pengarah Perlumbaan Kilang LMDh). Mereka membayangkan kisah Count Rossi diulang semula, kali ini dengan 963. Idea tersebut kemudiannya dibawa kepada Roger Penske dan Jonathan Diuguid daripada Porsche Penske Motorsport.

Reka bentuk dalaman dan luaran telah direalisasikan oleh pasukan Sonderwunsch Porsche di Zuffenhausen dan Porsche Classic di Atlanta, di bawah bimbingan Grant Larson, Pengarah Projek Khas di Style Porsche. Hasilnya ialah sebuah kereta lumba yang telah ditransformasikan menjadi mahakarya untuk jalan raya—dengan kehalusan dan eksklusiviti yang tiada tandingan.

Kuasa untuk 963 RSP datang daripada enjin V8 pengecas turbo berkembar 4.6 liter yang menghasilkan sekitar 680hp. Enjin ini, dikenali sebagai 9RD, adalah warisan daripada RS Spyder dan berkongsi sekitar 80% komponen dengan enjin 918 Spyder. Ia digabungkan dengan sistem hibrid canggih, termasuk motor elektrik daripada Bosch dan bateri litium-ion 800 volt yang dibangunkan oleh Williams Advanced Engineering—yang turut membolehkan pemanduan elektrik sepenuhnya.

Pelbagai pengubahsuaian teknikal dibuat agar sesuai untuk kegunaan harian, termasuk talaan semula sistem pengurusan enjin untuk menggunakan petrol biasa, pemprograman sistem lampu isyarat dan pengaktifan pelbagai elektronik khas.

Di dalam kabin, tempat duduk perlumbaan dikekalkan tetapi kini dilapisi kulit sawo matang dan Alcantara untuk keselesaan. Bahagian bumbung, tiang dan kawasan kaki turut dilitupi Alcantara. Stereng perlumbaan kini berbalut kulit mewah, sementara konsol sisi khas menempatkan set kepala Peltor dan komputer riba pengurusan sistem. Ciri paling unik mungkin adalah pemegang cawan boleh tanggal yang dicetak 3D, ditala khas untuk cawan perjalanan Porsche.

Kesimpulannya, Porsche 963 RSP bukan sekadar kenderaan—ia adalah simbol warisan, ketukangan tinggi, dan semangat tanpa kompromi. Ia menyatukan masa silam dan masa kini dalam satu rekaan unik yang mencabar had keupayaan, sama ada di litar mahupun di jalan raya.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan