Piston.my

Allianz Malaysia Desak Hukuman Lebih Tegas Bendung Penipuan Insurans Motor Bernilai RM1 Bilion

Allianz Malaysia Berhad menyeru agar pihak berkuasa memperkenalkan hukuman yang lebih berat serta peraturan yang lebih jelas bagi membanteras penipuan insurans motor, yang dikatakan terus merugikan industri sebanyak kira-kira RM1 bilion setiap tahun.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Sean Wang, menegaskan bahawa peruntukan undang-undang sedia ada masih terlalu lemah dalam menangani taktik kompleks dan licik yang digunakan oleh operator trak tunda serta bengkel tidak bertanggungjawab. Menurut beliau, walaupun ada undang-undang yang secara tidak langsung menyentuh isu penipuan ini, ia tidak mencukupi untuk menangani skala dan kerumitan sebenar masalah yang dihadapi industri.

Menurut Free Malaysia Today (FMT), Wang mendedahkan bahawa dianggarkan sebanyak 10% daripada jumlah tuntutan tahunan industri insurans motor yang mencecah RM10 bilion hilang akibat tuntutan palsu atau yang sengaja dinaikkan nilainya. Beliau menjelaskan bahawa penipuan ini melibatkan jaringan operator trak tunda dan bengkel yang sudah berakar umbi dalam sistem, dengan amalan menaikkan kos pembaikan antara 15% hingga 20% secara konsisten.

Kegiatan ini, katanya, sering bermula di lokasi kemalangan apabila individu yang dikenali sebagai touts—kebiasaannya menunggang motosikal—mengejar lokasi kejadian dan menawarkan perkhidmatan tunda kononnya sebagai wakil sah syarikat insurans. Setelah kenderaan diserahkan kepada mereka, pemilik sering tidak dimaklumkan bahawa kenderaan mereka kini dalam jagaan pihak yang tidak diiktiraf. Dalam tempoh itu, pihak tunda dan bengkel akan menetapkan caj pembaikan yang melampau, bahkan dalam sesetengah kes menggunakan alat ganti berkualiti rendah atau melakukan kerja pembaikan yang tidak diperlukan semata-mata untuk meningkatkan jumlah tuntutan.

Wang menyatakan bahawa amalan ini telah berlanjutan selama lebih 40 tahun, mengelirukan pemegang polisi yang mempercayai bahawa syarikat insurans mereka mengendalikan pembaikan, walhal urusan itu dijalankan oleh pihak ketiga yang tidak diberi kuasa.

Bagi menangani isu ini secara menyeluruh, Wang menggesa agar satu sistem pengawasan industri yang lebih ketat diperkenalkan, di samping pelaksanaan hukuman yang lebih berat kepada pesalah dan peningkatan ketelusan dalam sektor trak tunda dan perkhidmatan automotif. Menurut beliau, langkah-langkah sebegini penting bagi melindungi kedua-dua syarikat insurans dan pengguna daripada eksploitasi sistemik.

Bank Negara Malaysia, sebagai badan kawal selia, kini sedang berusaha membendung kegiatan ini dengan menetapkan agar semua penanggung insurans menawarkan perkhidmatan tunda secara terus kepada pelanggan, lengkap dengan saluran komunikasi khas untuk kemalangan. Penanggung insurans diberi pilihan untuk memiliki rangkaian trak tunda mereka sendiri atau bekerjasama dengan penyedia perkhidmatan pihak ketiga yang telah diperakui.

Selain itu, terdapat juga cadangan untuk memperkenalkan sistem pelaporan polis secara elektronik, yang mampu mengurangkan kebergantungan kepada pihak tengah—yang sering menawarkan perkhidmatan pengurusan dokumen kemalangan sebagai sebahagian daripada skim mereka.

Sebagai langkah proaktif, Allianz Malaysia telah memperkenalkan Allianz Road Rangers, sebuah rangkaian trak tunda yang merangkumi lebih 300 buah kenderaan bantuan kecemasan di seluruh negara. Syarikat itu juga telah menyenaraihitamkan bengkel dan operator yang terbabit dalam amalan penipuan serta menambah baik sistem pengurusan tuntutannya bagi memastikan ketelusan dan integriti.

Wang turut menekankan bahawa pendidikan pengguna adalah elemen penting dalam menangani penipuan ini. Beliau menggesa pemegang polisi supaya menghubungi syarikat insurans mereka secara langsung sejurus selepas kemalangan, dan mengelakkan daripada menandatangani sebarang dokumen di bawah tekanan tanpa memahami kandungannya. Perjanjian yang ditandatangani secara terburu-buru boleh menyebabkan pengguna secara tidak sedar melepaskan hak mereka.

Beliau mengakhiri kenyataan dengan menegaskan bahawa walaupun kemalangan boleh menjadi detik yang mencemaskan, komunikasi segera dengan syarikat insurans adalah penting bagi memastikan proses tuntutan berjalan dengan selamat dan mengikut saluran yang betul. Dalam menghadapi cabaran ini, menurutnya, industri perlu terus memperkukuh strategi—bukan sahaja menerusi peraturan dan penguatkuasaan, tetapi juga dengan memperlengkapkan pengguna dengan pengetahuan yang cukup untuk mempertahankan hak mereka.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan