Piston.my

Volkswagen Perkenal ID. Buzz AD: Van Elektrik Autonomi

Volkswagen, menerusi bahagian mobilitinya, MOIA, secara rasmi memperkenalkan ID. Buzz AD, sebuah van elektrik autonomi yang dibangunkan khas untuk perkhidmatan mobiliti masa depan. Pelancaran ini menandakan satu pencapaian penting dalam usaha Volkswagen mentransformasikan penyelesaian pengangkutan, dengan tumpuan terhadap pelanggan korporat dan penyedia perkhidmatan mobiliti di Eropah serta Amerika Syarikat.

Pengumuman ID. Buzz AD hadir dalam suasana persaingan sengit dalam sektor kenderaan autonomi, hanya beberapa hari selepas Tesla mengumumkan pelancaran percubaan perkhidmatan Robotaxi di Austin, Texas. Walaupun Tesla menumpukan kepada perkhidmatan tempahan penumpang secara individu, Volkswagen memilih laluan berbeza dengan membangunkan ID. Buzz AD khusus untuk pengendali armada dan penyelesaian pengangkutan berskala besar.

Dibangunkan untuk Autonomi Tahap 4, ID. Buzz AD direka sepenuhnya sebagai kenderaan tanpa pemandu. Model ini menampilkan jarak roda yang dipanjangkan serta bumbung tinggi untuk menawarkan ruang kabin maksimum, memberikan keselesaan dan kemudahan kepada penumpang. Akses masuk turut dipermudahkan melalui sistem berasaskan telefon pintar, yang menunjukkan penggunaan teknologi aplikasi pintar untuk operasi seharian.

Kabin dalaman disesuaikan khusus untuk perjalanan kongsi. Ia dilengkapi dengan empat tempat duduk penumpang yang luas, lantai bergaya kayu, serta pemegang tangan besar bagi memudahkan pergerakan ketika dalam perjalanan. Butang kawalan penting seperti SOS, Bantuan dan Mula/Berhenti turut disepadukan sebagai langkah keselamatan tambahan. Selain itu, kecerdasan buatan atas kenderaan diintegrasikan untuk memastikan keselesaan dan keselamatan penumpang sepanjang perjalanan.

Menariknya, walaupun dilengkapi keupayaan autonomi sepenuhnya, ID. Buzz AD masih mengekalkan tempat duduk pemandu bersama roda stereng tersembunyi—menunjukkan kehadiran pemandu keselamatan sandaran semasa fasa permulaan operasi. Tempat duduk ini bagaimanapun boleh ditarik balik apabila tidak digunakan. Konsol tengah dan tempat duduk penumpang hadapan juga dibuang, menyediakan lebih banyak ruang simpanan bagi bagasi dan barangan lain.

Sistem pemanduan autonomi ID. Buzz AD merupakan antara yang paling canggih dalam industri. Ia menggunakan gabungan 27 penderia—termasuk 13 kamera, sembilan unit LiDAR dan lima radar—yang memberikan pandangan 360 darjah secara menyeluruh, dengan lapisan keselamatan berganda. Teknologi ini dikuasakan oleh sistem pandu kendiri terkini dari Mobileye, dan digabungkan dengan Platform Ekosistem Pemanduan Autonomi sebagai Perkhidmatan (AD MaaS) yang dibangunkan sendiri oleh MOIA.

Penyelesaian ini bukan sekadar kenderaan—Volkswagen menyediakan satu ekosistem lengkap yang menggabungkan pengurusan armada, sistem tempahan mesra pelanggan, dan platform operasi latar belakang. Kesemua komponen ini disepadukan sebagai sistem sehenti yang membolehkan pelaksanaan mudah dan berskala besar untuk pelanggan awam mahupun swasta.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Volkswagen, Oliver Blume, mengesahkan bahawa pelancaran komersial ID. Buzz AD disasarkan bermula pada tahun 2026, tertakluk kepada kelulusan daripada pihak berkuasa kawal selia. Beliau menyatakan bahawa projek ini merupakan sebahagian daripada misi syarikat untuk menjadikan mobiliti autonomi sebagai sebahagian daripada penyelesaian mampan di bandar-bandar utama seluruh dunia. Usaha ini, katanya, adalah bukti komitmen Volkswagen untuk beralih daripada pengeluar automotif tradisional kepada peneraju teknologi mobiliti masa hadapan.

Dalam perlumbaan global untuk menguasai pasaran kenderaan autonomi, Volkswagen ID. Buzz AD dilihat sebagai pemain penting yang mampu membentuk semula landskap pengangkutan bandar dan penyelesaian mobiliti korporat dengan lebih pintar, selamat dan mampan.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan