Pembuat kenderaan elektrik dari China, Neta Auto, telah memulakan semula pembayaran gaji penuh kepada pekerja kilangnya di Tongxiang bermula Julai 2025. Langkah ini dilihat sebagai satu usaha penting ke arah pemulihan syarikat itu selepas bergelut dengan krisis kewangan yang teruk, yang menyaksikan operasi pengeluaran dihentikan selama berbulan-bulan, ribuan pekerja diberhentikan, dan bayaran gaji tertunggak.
Maklumat mengenai perkembangan terkini ini telah dikongsikan pada 4 Ogos oleh pentadbir yang dilantik mahkamah bagi menyelia proses penstrukturan semula kebankrapan syarikat induknya, Hozon New Energy. Hozon secara rasmi memasuki fasa kebankrapan pada Jun 2025 dan kini dalam usaha mencari pelabur baharu untuk menyelamatkan perniagaan. Platform rasmi untuk pendaftaran minat pelaburan telah dibuka melalui laman lelongan aset Alibaba, dengan 47 pihak sudah menyatakan minat. Pelabur yang serius diminta menyediakan deposit sebanyak 50 juta yuan (sekitar RM32.5 juta) sebelum tarikh akhir 15 September.
Buat masa ini, identiti pelabur yang menunjukkan minat masih belum didedahkan kepada umum.
Krisis kewangan yang melanda Neta mula dikesan sejak penghujung tahun 2024. Syarikat berdepan kesukaran membayar gaji, sehingga terpaksa memberhentikan hampir separuh tenaga kerjanya. Dalam tempoh paling getir, ramai pekerja hanya menerima bayaran bulanan sedikit melebihi 2,000 yuan. Ketegangan memuncak apabila satu video tular pada Jun menunjukkan pekerja yang marah menghadap Pengerusi Neta, Fang Yunzhou, di pejabat Shanghai bagi menuntut tunggakan gaji mereka.



