Piston.my

Berita Terkini

Susulan tahun yang luar biasa di mana jumlah volum industri (TIV) mencapai  rekod tertinggi 813, 521 unit, jualan automotif Malaysia menyusut pada bulan Januari. Ini kerana jualan yang tinggi  pada bulan sebelumnya dan musim perayaan Tahun Baru Cina memberi kesan kepada pembelian kereta baru.  Jualan pada Januari 2025 dianggarkan sebanyak 50,278 unit, menunjukkan penurunan yang ketara sebanyak  38.7% berbanding 81,987 unit pada Disember 2024. Berbanding jualan Januari tahun lalu, jumlah jualan juga  menyusut sebanyak 24.9% daripada 66,925 unit yang dicatatkan setahun yang lalu.  

Mengikuti penurunan dalam industri, jumlah kumpulan Proton pada Januari 2025 adalah 9,914 unit (domestik + eksport + Proton e.MAS + kereta smart). Ini berbanding dengan 12,882 unit (kereta ICE sahaja) yang dicatatkan  pada Januari 2024. Berdasarkan anggaran TIV, bahagian pasaran diramalkan 19.7%, meningkat daripada 18.7%  pada tahun lepas. Beberapa perkara penting bulan ini termasuklah Proton e.MAS 7 yang mengakhiri bulan  pertama jualannya sebagai EV paling laris di Malaysia. Selain itu, terdapat peningkatan jumlah eksport sebanyak  86.9% berbanding tahun lalu, dan tiga model Proton yang memulakan tahun ini sebagai pemimpin jualan  segmen.  

Proton e.MAS 7 merupakan EV paling laris di Malaysia dengan 25% bahagian pasaran

Proton e.MAS 7, yang dilancarkan secara rasmi pada 16 Disember berikutan kempen publisiti yang menyeluruh,  telah mendapat sambutan hangat daripada bakal pembeli EV. Dengan tempahan semasa yang telah melebihi  4,000 unit, sebanyak 3,000 unit tambahan kini ditawarkan dengan pakej manfaat pelancaran. Penghantaran  kepada pelanggan kini telah bermula, berikutan ketibaan kereta-kereta tersebut pada awal tahun ini.  

(more…)

Toyota sekali lagi mengukuhkan kedudukannya sebagai jenama automotif paling berharga di dunia, mengatasi Tesla dan Mercedes-Benz, menurut laporan Industri Automotif 2025 oleh firma perunding Brand Finance. Nilai jenama Toyota melonjak 23% kepada USD 64.7 bilion, didorong oleh jualan kukuh dan tumpuan strategik pada kenderaan hibrid.

Ketika industri automotif berdepan cabaran dalam peralihan kepada kenderaan elektrik (EV), pendekatan Toyota yang menekankan teknologi hibrid telah menarik minat pengguna yang mahukan kecekapan bahan api tanpa bergantung sepenuhnya kepada infrastruktur pengecasan EV. Kecekapan rantaian bekalan, pengoptimuman pengeluaran, dan kawalan kos bahan mentah yang baik turut menyumbang kepada pertumbuhan jenama ini.

Tesla, yang sebelum ini mendominasi kedudukan jenama automotif paling bernilai, mengalami penurunan 26% kepada USD 43.0 bilion, jatuh ke tempat ketiga. Faktor utama kemerosotan ini termasuk:

  • Jangkaan hasil yang tidak mencapai sasaran
  • Persaingan sengit dalam sektor EV
  • Pemotongan harga agresif, terutamanya di China
  • Ketidaktentuan dasar politik di Amerika Syarikat, termasuk kemungkinan penghapusan subsidi EV di bawah pentadbiran Trump

(more…)

Denza D9, MPV elektrik premium daripada jenama Denza (usaha sama BYD dan Mercedes-Benz), akan memasuki pasaran Malaysia tidak lama lagi, menandakan langkah penting dalam revolusi kenderaan elektrik (EV) di negara ini. Direka untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat terhadap MPV mewah, D9 menggabungkan teknologi EV canggih, ruang dalaman luas, serta reka bentuk moden yang menjadikannya pesaing kuat dalam segmen MPV premium.

Pengedaran Rasmi Denza di Malaysia

BYD Auto Industry Co., Ltd. telah memperkukuh kehadirannya di Malaysia dengan menandatangani Perjanjian Pengimportan & Pengedaran untuk jenama Denza. Majlis rasmi diadakan di Hotel Sunway Resort pada tahun 2024, di mana Sime Darby Auto Imports Sdn. Bhd. dilantik sebagai pengimport rasmi, manakala BYD Malaysia Sdn. Bhd. dinamakan sebagai pengedar utama jenama itu di Malaysia.

Pilihan Rangkaian Kuasa dan Prestasi

Denza D9 hadir dengan dua pilihan rangkaian kuasa: varian elektrik sepenuhnya (EV) dan plug-in hybrid (PHEV), menawarkan fleksibiliti kepada pengguna.

  • Varian EV – Dilengkapi dengan teknologi Blade Battery BYD yang canggih, MPV ini mampu mencapai jarak sehingga 600 km dengan sekali cas penuh.

  • Varian PHEV – Menyediakan pemanduan elektrik dengan fleksibiliti enjin pembakaran dalaman untuk perjalanan jarak jauh.

(more…)

Volkswagen telah memperkenalkan peningkatan prestasi bagi model terlarisnya, Tiguan, Passat dan Tayron, dengan melengkapkan mereka dengan enjin petrol pengecas turbo (TSI) yang lebih berkuasa bersama sistem pacuan semua roda 4MOTION sebagai ciri standard. Peningkatan ini bertujuan meningkatkan kapasiti tunda, kestabilan serta prestasi kenderaan dalam pelbagai keadaan pemanduan.

Bagi model SUV Tiguan dan Tayron, dua varian 2.0 TSI 4MOTION ditawarkan dengan pilihan output 204PS dan 265PS. Sementara itu, Passat 2.0 TSI 4MOTION hanya tersedia dalam varian berkuasa 265PS. Model-model ini menawarkan kapasiti menunda sehingga 2,200 kg bagi Passat dan Tiguan, manakala Tayron mampu menunda sehingga 2,500 kg apabila dilengkapi dengan peralatan yang sesuai. Jualan bagi varian petrol berprestasi tinggi ini telah bermula di pasaran Eropah terpilih, melengkapkan pilihan enjin diesel 193PS TDI sedia ada.

Teknologi 4MOTION untuk Prestasi Optimum

Penyepaduan sistem pacuan semua roda 4MOTION memberikan daya tarikan dan kestabilan yang lebih baik dalam pelbagai keadaan jalan raya dan cuaca. Sistem ini menggunakan klac 4MOTION bagi menghantar kuasa ke gandar belakang apabila diperlukan, manakala dalam pemanduan biasa, kenderaan beroperasi dalam mod pacuan roda hadapan bagi mengoptimumkan kecekapan bahan api. Pemandu juga boleh mengaktifkan pacuan semua roda secara manual untuk meningkatkan cengkaman, terutama dalam keadaan jalan bersalji atau mencabar.

(more…)

Bahagian GR Parts di bawah Toyota Gazoo Racing telah memperkenalkan dua pakej penggayaan baharu untuk Toyota HiAce generasi H200, yang kekal ditawarkan bagi tahun model 2025 di Jepun. Walaupun diperkenalkan sejak tahun 2004, HiAce terus menjadi pilihan popular, mendorong Toyota untuk meningkatkan daya tarikannya dengan elemen reka bentuk yang lebih segar dan dinamik.

Dua kit penggayaan tersebut, dikenali sebagai Versi I dan Versi II, menawarkan pilihan estetik yang berbeza mengikut citarasa pelanggan. Versi I hadir dengan konsep yang lebih lasak dan berinspirasikan kenderaan off-road, termasuk sisipan bampar hadapan bolt-on dengan lampu LED bersepadu dan plat skid gaya logam. Skirt sisi yang menyerupai tangga serta mudflap berjenama GR, yang ditawarkan dalam pilihan warna merah atau hitam, turut menambahkan elemen keteguhan pada reka bentuk keseluruhan. Pakej ini dijual pada harga ¥231,000 (sekitar RM7,392).

(more…)

Stellantis, syarikat automotif multinasional, telah memfailkan paten bagi satu inovasi baharu dalam pembangunan tayar yang lebih mesra alam dengan menggunakan kulit telur sebagai bahan utama. Langkah ini merupakan sebahagian daripada usaha syarikat untuk mengurangkan kesan alam sekitar dalam industri automotif dengan menggantikan bahan tradisional seperti karbon hitam dan silika dengan kalsium oksida (CaO) yang diekstrak daripada kulit telur.

Penggunaan Kulit Telur dalam Pembuatan Tayar

Paten yang difailkan pada pertengahan 2023 dan diterbitkan oleh Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat pada 23 Januari 2024 ini memperincikan rancangan Stellantis untuk menggunakan kalsium oksida daripada kulit telur sebagai agen gandingan dalam penghasilan tayar. Pendekatan ini bukan sahaja mengurangkan sisa buangan tetapi juga mengurangkan kebergantungan terhadap bahan berasaskan petroleum, sekali gus menyokong inisiatif ekonomi kitaran.

Kulit telur ayam mengandungi lebih daripada 90% kalsium karbonat, yang boleh diproses pada suhu tinggi bagi menghasilkan kalsium oksida. Menurut Stellantis, bahan ini dapat meningkatkan rintangan tayar terhadap geseran, meningkatkan daya cengkaman dalam keadaan jalan basah serta mengurangkan rintangan guling sehingga 20%. Tambahan pula, inovasi ini berpotensi meningkatkan kecekapan bahan api kenderaan sehingga 3% berbanding tayar konvensional yang menggunakan karbon hitam.

Faedah Alam Sekitar dan Prestasi Tayar

Industri automotif berdepan cabaran dalam menangani pencemaran daripada tayar konvensional yang terdiri daripada getah sintetik dan asli, di mana karbon hitam digunakan sebagai bahan utama untuk meningkatkan ketahanan dan perlindungan UV. Walau bagaimanapun, penghasilan karbon hitam dikaitkan dengan pelepasan gas rumah hijau dan pencemaran udara. Kajian juga menunjukkan bahawa zarah yang dihasilkan akibat pemakaian tayar boleh menjadi sumber utama mikroplastik dalam lautan dan sistem perairan.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube