Piston.my

Isuzu Mulakan Pengeluaran D-MAX EV Di Thailand

Isuzu Motors Limited secara rasmi telah memulakan pengeluaran trak pikap elektrik sepenuhnya pertamanya, D-MAX EV, di kemudahan pembuatan utama syarikat itu di Thailand. Langkah ini menandakan pencapaian penting dalam usaha pengeluar automotif Jepun tersebut memperluaskan portfolio kenderaan neutral karbonnya.

Model D-MAX EV mula diperkenalkan sebagai prototaip semasa Pameran Motor Antarabangsa Bangkok ke-45 pada Mac 2023. Kini, ia telah memasuki fasa pengeluaran besar-besaran, dengan tumpuan awal diberikan kepada versi pacuan kiri bagi pasaran Eropah. Penghantaran pertama dijadualkan bermula pada suku ketiga 2025. Varian pacuan kanan pula dijangka memulakan pengeluaran menjelang akhir 2025, dengan pasaran United Kingdom menjadi destinasi utama menjelang 2026. Pengembangan ke pasaran lain akan ditentukan berdasarkan permintaan serantau.

Dibangunkan untuk menyamai kemampuan model enjin diesel sedia ada, D-MAX EV dilengkapi dengan sistem pacuan empat roda sepenuh masa menerusi gandar elektrik baharu di bahagian hadapan dan belakang. Susunan ini memastikan pecutan serta-merta yang lancar dan tahap hingar serta getaran yang minimum—ciri-ciri unggul sebuah kenderaan elektrik. Dengan struktur badan dan casis yang kukuh, trak pikap elektrik ini menawarkan keupayaan menunda serta kapasiti muatan yang tinggi, menjadikannya sesuai untuk kegunaan komersial mahupun peribadi.

Sumber kuasa bagi D-MAX EV ialah bateri litium-ion berkapasiti 66.9 kWh yang menawarkan jarak pemanduan sejauh 263 kilometer berdasarkan standard WLTP. Dua motor elektrik yang dipasang menghasilkan gabungan kuasa 188hp dan tork 325Nm. Kenderaan ini mampu memecut dari 0 ke 100 km/j dalam masa 10.1 saat dengan kelajuan maksimum dihadkan kepada sekitar 129km/j.

Sebagai kenderaan pikap serba boleh, D-MAX EV mengekalkan prestasi off-road dengan pelepasan tanah 210 mm, sudut pendekatan hadapan 30.5 darjah dan sudut berlepas belakang 24.2 darjah. Ia juga mampu meredah air setinggi 600 mm, menjadikan kenderaan ini kekal lasak dalam pelbagai keadaan medan.

Dari segi pengendalian dan keselesaan, Isuzu memperkenalkan sistem suspensi belakang baharu jenis De-Dion, menggantikan sistem spring daun konvensional. Hasilnya ialah peningkatan dalam kestabilan pemanduan dan keselesaan penumpang. Tahap hingar dan getaran dalam kabin juga dikurangkan sehingga 10 peratus semasa pecutan penuh, memberikan pengalaman pemanduan yang lebih tenang.

Dibina di atas casis jenis tangga yang diperkukuh, D-MAX EV direka untuk menampung beban berat tanpa menjejaskan kekuatan struktur. Model ini merupakan komponen utama dalam strategi jangka panjang Isuzu untuk menyokong inisiatif mobiliti neutral karbon, tanpa mengorbankan keupayaan praktikal yang sinonim dengan jenama itu.

Pelancaran D-MAX EV mengesahkan komitmen Isuzu terhadap masa depan mobiliti lestari, sambil mengekalkan ketahanan, kuasa dan kepelbagaian yang menjadi ciri utama kenderaan keluarannya.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan