Nissan dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk menghidupkan semula kapasiti pengeluarannya yang tidak aktif di Amerika Syarikat melalui satu kemungkinan kerjasama strategik bersama Honda. Laporan industri terkini mencadangkan bahawa Nissan sedang dalam perbincangan untuk menghasilkan trak pikap bagi pihak Honda, dengan kilang Nissan di Canton, Mississippi muncul sebagai lokasi utama yang berpotensi untuk pelaksanaan projek ini.
Sekiranya perjanjian ini menjadi kenyataan, ia boleh menandakan satu langkah pemulihan penting bagi operasi Nissan di Amerika Utara, yang sebelum ini telah mengalami penguncupan ketara susulan kerugian kewangan yang besar. Syarikat itu baru-baru ini mencatat kerugian bersih sebanyak AS$4.5 bilion dalam tahun fiskal terakhir, mendorong mereka untuk menilai semula kapasiti pembuatan dan merancang pengurangan dalam pengeluaran masa hadapan di rantau berkenaan.
Perbincangan mengenai kerjasama antara dua gergasi automotif Jepun ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Pada awal tahun ini, khabar angin mengenai kemungkinan penggabungan antara Honda dan Nissan telah menimbulkan spekulasi hangat dalam industri. Kedua-dua syarikat juga dilaporkan terbuka untuk berkongsi sumber bagi menjayakan pelbagai usaha sama. Salah satu cadangan yang muncul adalah penggunaan platform badan atas rangka (body-on-frame) Nissan oleh Honda untuk membolehkan syarikat itu memperluas kehadiran dalam pasaran trak pikap A.S., yang sangat kompetitif.
Ketika ini, satu-satunya model trak pikap yang ditawarkan oleh Honda di pasaran A.S. ialah Ridgeline, yang dibina dengan seni bina unibody. Sebaliknya, Nissan menghasilkan Frontier, iaitu trak body-on-frame, di kilang Canton. Ketiadaan model body-on-frame dalam barisan kenderaan Honda memberikan ruang kepada potensi penghasilan model baharu dengan menggunakan platform sedia ada milik Nissan.
Walaupun tiada butiran rasmi dikeluarkan setakat ini, strategi untuk menggunakan kemudahan pengeluaran sedia ada Nissan dilihat masuk akal dari segi kos dan logistik. Ia juga membolehkan Honda mengelakkan tarif import dan mengurangkan kos pembangunan model pikap baharu. Tambahan pula, terdapat laporan yang menyebut bahawa Honda mungkin menghentikan reka bentuk unibody pada Ridgeline dan beralih kepada seni bina yang lebih tahan lasak dan berupaya, seiring permintaan pengguna A.S. yang mahukan kenderaan pikap sejati.
Di sebalik tumpuan terhadap kerjasama pikap, nama Nissan Xterra turut kembali diperkatakan. SUV bersaiz sederhana ini dihentikan pengeluarannya pada 2015, namun pada April lalu, Naib Presiden Kanan Nissan, Christian Meunier, menyatakan minat untuk menghidupkan semula model tersebut. Walaupun kenyataan itu dianggap lebih kepada aspirasi, sebarang kerjasama platform dan teknologi antara Honda dan Nissan – terutamanya melibatkan pembangunan trenkuasa hibrid – boleh membuka jalan kepada kebangkitan Xterra dalam versi lebih mesra alam. Kepakaran Honda dalam teknologi hibrid menjadikan kerjasama seperti ini semakin relevan, terutama dalam konteks peraturan pelepasan global yang semakin ketat.
Ketika kedua-dua syarikat mencari jalan untuk mengoptimumkan kos dan memperkukuh kedudukan mereka di pasaran A.S., kemungkinan terbentuknya pakatan pengeluaran ini bukan sahaja kelihatan realistik, malah berpotensi untuk membawa manfaat besar kepada kedua-dua pihak. Meskipun tiada pengesahan rasmi diumumkan, prospek trak pikap Honda yang dihasilkan di kilang Nissan semakin dianggap sahih dalam kalangan penganalisis industri.

