Majoriti kemalangan jalan raya di Malaysia berpunca daripada tingkah laku pengguna jalan raya, bukannya kerosakan infrastruktur, demikian menurut Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi yang memetik data terkini daripada Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).
Berdasarkan laporan yang dikongsikan oleh Malay Mail, Nanta mendedahkan bahawa lebih 80 peratus kemalangan lalu lintas berlaku akibat faktor manusia, khususnya kecuaian dan gangguan semasa memandu. Sebaliknya, hanya antara 12 hingga 13 peratus daripada kes tersebut dikaitkan dengan faktor infrastruktur jalan, seperti permukaan jalan yang rosak atau keadaan cuaca yang buruk.
Daripada lebih 500,000 kes kemalangan yang dicatatkan, sebanyak 12,000 kes melibatkan kecederaan serius, manakala kira-kira 6,000 kematian telah direkodkan. Lebih membimbangkan, penunggang motosikal sahaja menyumbang sekitar 4,000 kematian, menjadikan mereka golongan paling terdedah di jalan raya.
Nanta turut menzahirkan kebimbangan terhadap naratif awam yang sering menuding jari kepada kerosakan jalan sebagai punca utama kemalangan. Beliau menegaskan bahawa walaupun terdapat masalah jalan rosak di pelbagai lokasi dalam rangkaian jalan persekutuan negara yang merangkumi lebih 20,000 kilometer, hakikatnya infrastruktur jarang menjadi faktor utama dalam kemalangan serius.
Beliau menekankan keperluan untuk mengubah persepsi masyarakat, yang cenderung untuk menyalahkan keadaan jalan dan enggan mengakui kesilapan sendiri. Katanya, kecenderungan untuk mengalihkan tanggungjawab ini menghalang usaha berkesan dalam memperkukuh keselamatan jalan raya.
Sehubungan itu, Nanta menggesa agar diberi perhatian lebih besar terhadap pendidikan pengguna jalan raya dan kempen kesedaran awam, khususnya berkaitan kepentingan mematuhi had laju dan mengelakkan gangguan ketika memandu, termasuk penggunaan telefon bimbit. Beliau percaya bahawa perubahan sikap dan tingkah laku pemandu merupakan kunci utama dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan di negara ini.
Kenyataan beliau dibuat susulan tragedi yang berlaku pada Jun lalu melibatkan sebuah bas Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang terlibat dalam kemalangan di Gerik, Perak, mengorbankan 15 nyawa pelajar. Pada awalnya, ramai menyangka bahawa keadaan jalan menjadi punca insiden tersebut, namun hasil siasatan yang dijalankan oleh Kementerian Pengangkutan serta bukti daripada rakaman kamera pemuka mendapati bahawa pemanduan laju adalah punca sebenar. Bas tersebut direkodkan memandu pada kelajuan 117km/j di kawasan yang hanya membenarkan 60km/j, hampir dua kali ganda had kelajuan yang ditetapkan.
Walaupun mengakui keperluan untuk memastikan penyelenggaraan jalan raya yang berterusan dan sistem pemantauan yang lebih cekap, Nanta menegaskan bahawa penambahbaikan infrastruktur semata-mata tidak mencukupi. Sebaliknya, menumpukan perhatian kepada pembentukan budaya akauntabiliti dan perubahan sikap pemandu adalah langkah yang lebih penting bagi mencapai matlamat mewujudkan jalan raya yang lebih selamat di Malaysia.