BMW telah mendedahkan model baharu iX3 generasi akan datang, yang menandakan satu langkah penting dalam usaha jenama itu untuk menghasilkan kenderaan elektrik yang bukan sahaja berprestasi tinggi, tetapi juga lebih mampan. Model ini merupakan sebahagian daripada inisiatif Neue Klasse, iaitu pelan jangka panjang BMW untuk mencapai neutraliti karbon sepenuhnya menjelang tahun 2050, dengan sasaran penting yang sedang dilaksanakan secara berperingkat.
iX3 50 xDrive dibangunkan dengan mempertimbangkan kesan terhadap alam sekitar di setiap peringkat, bermula daripada proses pembuatan hinggalah kepada penggunaannya di jalan raya. Menurut data BMW, apabila dicas menggunakan bekalan elektrik biasa di Eropah, iX3 baharu menjadi lebih mesra alam berbanding kereta petrol selepas hanya 21,500 kilometer pemanduan. Jika pula menggunakan sumber tenaga boleh diperbaharui sepenuhnya, kecekapan dicapai lebih awal, iaitu selepas 17,500 kilometer, menjadikan model ini antara EV paling efisien sejak tahun pertama digunakan.
Dalam usaha mengurangkan jejak karbon, BMW berjaya mengurangkan pelepasan rantaian bekalan sebanyak 35% semasa pembangunan model ini. Antara langkah penting yang diambil ialah penggunaan bahan kitar semula dan sumber tenaga boleh diperbaharui. Bateri generasi keenam (Gen6) yang digunakan dalam iX3 kini mengandungi 50% kobalt, litium dan nikel kitar semula, dan keseluruhan pengeluaran baterinya dikuasakan oleh tenaga hijau. Hasilnya, pelepasan karbon yang berkaitan dengan bateri telah dikurangkan sebanyak 42% berbanding generasi terdahulu.
Usaha kelestarian BMW juga terserlah melalui penggunaan bahan kitar semula dalam bahagian lain kereta. Sebagai contoh, 30% daripada plastik yang digunakan pada komponen seperti penutup enjin dihasilkan daripada pukat dan tali pancing terpakai, manakala 80% komponen roda dan 70% aluminium tuang diperbuat daripada aluminium kitar semula.
Menerusi pendekatan “Design for Circularity”, iX3 dibina dengan memberi keutamaan kepada prinsip kitar semula. Hampir satu pertiga daripada keseluruhan kenderaan ini dihasilkan menggunakan bahan sekunder. Bahagian dalamannya turut menampilkan pendekatan lestari, termasuk tempat duduk, papan pemuka dan lantai yang menggunakan bahan boleh kitar semula sepenuhnya, seperti fabrik Econeer yang diperbuat daripada botol plastik terpakai.
Dari segi prestasi, iX3 baharu adalah 20% lebih cekap daripada versi sebelumnya. Ia menampilkan rekaan lebih aerodinamik, penggunaan tenaga yang lebih rendah untuk fungsi tambahan, namun masih mengekalkan pengalaman pemanduan sporty yang sinonim dengan DNA BMW.
Menariknya, kereta ini dibina di Debrecen, Hungary, di sebuah kilang BMW yang pertama beroperasi sepenuhnya menggunakan tenaga boleh diperbaharui tanpa sebarang penggunaan bahan api fosil. Sekitar 25% daripada tenaga yang digunakan datang daripada panel solar di tapak kilang, dan lebihan tenaga digunakan semula di bahagian lain fasiliti tersebut. Setiap kenderaan yang dihasilkan di sana hanya menyumbang 0.1 tan pelepasan CO₂, jauh lebih rendah berbanding kilang tradisional BMW.
Langkah ini adalah sebahagian daripada strategi besar BMW untuk menyokong Perjanjian Iklim Paris, dengan matlamat mengurangkan sehingga 40 juta tan pelepasan CO₂ menjelang 2030. Jejak karbon penuh bagi iX3 baharu telah disahkan secara bebas oleh agensi pensijilan TÜV di Jerman, dan laporan rasmi boleh diakses menerusi aplikasi My BMW serta saluran digital rasmi BMW yang lain.
Dengan pelancaran iX3 generasi baharu ini, BMW memperkukuh komitmennya terhadap kemampanan, membuktikan bahawa prestasi tinggi dan keprihatinan terhadap alam sekitar boleh digabungkan dalam satu kenderaan yang canggih, moden dan bertanggungjawab.
















