Piston.my

Australia Uji Kereta Elektrik yang Boleh Menjana Kuasa untuk Rumah dan Grid

Dua penyedia tenaga terbesar di Australia, Origin Energy dan AGL, kini menjalankan ujian teknologi Vehicle-to-Grid (V2G) – satu sistem yang membolehkan kereta elektrik (EV) membekalkan semula tenaga ke grid elektrik, menjadikan EV seumpama bateri mudah alih.

Daripada dua ujian tersebut, projek AGL merupakan yang lebih besar. Ia terbuka kepada pemilik model terpilih daripada Hyundai, Kia, BYD dan Zeekr, dan akan berlangsung selama 12 bulan di beberapa negeri utama. AGL turut bekerjasama rapat dengan pengeluar kereta bagi memastikan jaminan bateri tidak terjejas. Sebagai galakan, 50 peserta pertama akan menerima diskaun khas untuk pengecas dwihala, menjadikan kosnya hampir sama dengan pengecas rumah biasa.

Berbeza pula dengan pendekatan Origin. Syarikat itu menawarkan skim pajakan BYD Atto 3 kepada pelanggan dengan bayaran kurang daripada AUD800 (sekitar RM2,222) sebulan. Pakej ini merangkumi pengecas V2G serta 320kWh tenaga percuma setiap bulan, cukup untuk pemanduan tahunan sekitar 24,000 km. Namun, ujian ini lebih terhad kerana hanya dibuka kepada 50 peserta sahaja dan dijadualkan bermula pada tahun 2026.

Melalui teknologi V2G, pemilik boleh menggunakan kuasa daripada EV mereka untuk menjana elektrik rumah ketika waktu puncak yang mahal, kemudian mengecas semula kenderaan pada waktu kadar elektrik lebih murah. Mereka juga berpeluang menjual tenaga berlebihan kembali ke grid untuk mendapatkan rebat bil. Perisian pintar AGL memastikan kereta sentiasa bersedia digunakan, manakala kemas kini masa depan bakal membolehkan pemandu menetapkan sendiri pilihan pengecasan mereka.

Antara model yang layak menyertai ujian AGL termasuk Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, Ioniq 9 (akan datang), Kia EV3, EV6, EV9, BYD Atto 3 (dengan pengubahsuaian tertentu), serta beberapa model Zeekr. Beberapa model hibrid plug-in BYD juga dijangka ditambah kemudian.

Sebelum ini, teknologi V2G banyak bergantung pada port CHAdeMO seperti yang digunakan pada Nissan Leaf. Namun, ujian kali ini menggunakan port CCS2, iaitu sambungan yang lebih meluas dalam EV moden di Australia, sekali gus menjadikan sistem ini lebih praktikal.

Pengeluar kereta utama seperti Hyundai, Kia dan BYD menyokong penuh ujian ini dan menyifatkan teknologi V2G sebagai perubahan besar bagi pemilik EV. Dengan Origin dan AGL kini turut serta, V2G akhirnya melangkah daripada teori kepada penggunaan dunia sebenar di Australia.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan