Piston.my

Volkswagen Guna Teknologi Pemanduan-Sendiri Xpeng di China Menjelang 2026

Volkswagen mengumumkan bahawa syarikat itu akan menggunakan sistem pemanduan-sendiri canggih milik Xpeng, dikenali sebagai XNGP, dalam barisan kenderaan elektrik (EV) generasi baharunya di China mulai tahun 2026. Model pertama yang bakal dilengkapi teknologi ini ialah sebuah SUV elektrik bersaiz sederhana yang sedang dibangunkan bersama Xpeng.

Kerjasama antara Volkswagen dan Xpeng bermula pada tahun 2023, apabila Volkswagen melabur sebanyak €700 juta dan memperoleh 4.99% saham dalam Xpeng. Kedua-dua syarikat kini sedang membangunkan dua model SUV elektrik baharu, yang dijangka dilancarkan pada tahun yang sama.

Namun, kerjasama ini bukan sekadar menghasilkan model baharu. Volkswagen dan Xpeng juga sedang membangunkan platform kenderaan baharu yang dikenali sebagai China Electronic Architecture (CEA). Platform ini akan menjadi asas utama bagi semua model EV Volkswagen di China pada masa hadapan. Ia akan membantu mengurangkan kos pengeluaran, mempercepatkan tempoh pembangunan, serta meningkatkan keupayaan pintar kenderaan.

Menurut Volkswagen, usaha ini adalah sebahagian daripada strategi “In China, for China”, yang bertujuan menghasilkan kenderaan yang lebih menepati cita rasa dan keperluan pengguna tempatan.

Mulai tahun 2026, Xpeng juga akan membekalkan cip kecerdasan buatan Turing AI kepada Volkswagen, yang berfungsi untuk menggerakkan sistem bantuan pemandu dalam kenderaan. Sistem XNGP ini, yang telah digunakan dalam model-model Xpeng sendiri, mampu beroperasi tanpa menggunakan peta definisi tinggi. Ia bergantung pada kamera dan sensor pintar bagi memahami keadaan jalan secara masa nyata — hampir sama seperti teknologi Full Self-Driving (FSD) oleh Tesla.

Ujian bagi SUV pertama hasil kerjasama Volkswagen dan Xpeng kini telah bermula, dan pengeluaran dijadualkan bermula pada tahun 2026. Jika projek ini berjaya, Volkswagen merancang untuk memperluaskan penggunaan sistem XNGP ke dalam lebih banyak model elektriknya di pasaran China.

Projek ini dikendalikan oleh Cariad China, pasukan pembangunan perisian tempatan Volkswagen. Ketua Pegawai Eksekutif Volkswagen, Oliver Blume, turut menyatakan bahawa syarikat kini akan berhenti membangunkan perisian secara dalaman dan sebaliknya bekerjasama dengan syarikat teknologi seperti Xpeng di China dan Rivian di Amerika Syarikat.

Langkah ini menandakan perubahan besar bagi Volkswagen — daripada pendekatan tradisional yang serba kendiri kepada kerjasama strategik dengan pakar teknologi tempatan. Bagi pengguna di China, ini bermakna mereka akan menikmati kenderaan elektrik Volkswagen yang lebih pintar dan maju, hasil gabungan kejuruteraan Jerman dan inovasi teknologi China.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan