Piston.my

Toyota Fokus Pada Mobiliti Untuk Semua dan Kelestarian Alam di Asia

Toyota baru-baru ini menganjurkan acara Toyota Motor Asia Media Day di Jepun, di mana syarikat itu berkongsi hala tuju dan rancangan masa depannya untuk rantau Asia. Dalam sesi tersebut, Toyota menegaskan komitmennya terhadap dua matlamat utama — mobiliti untuk semua dan neutraliti karbon, iaitu usaha untuk memudahkan pergerakan masyarakat sambil mengurangkan pencemaran alam sekitar.

Toyota menyatakan hasratnya untuk menjadi syarikat “Best in Town”, dengan menghasilkan kenderaan yang selamat, boleh dipercayai, dan pada masa yang sama memberi manfaat kepada komuniti tempatan. Strategi ini digariskan dalam tiga peringkat: Mobility 1.0 (penambahbaikan kenderaan), Mobility 2.0 (akses mobiliti untuk lebih ramai orang), dan Mobility 3.0 (penggabungan sistem mobiliti dengan tenaga serta pembangunan bandar pintar).

Pengerusi Toyota, Akio Toyoda, menjelaskan bahawa matlamat syarikat bukan sekadar menjual kereta, tetapi untuk mencipta penyelesaian mobiliti yang sesuai dengan keperluan setiap komuniti. Salah satu usaha utama yang dibangunkan ialah projek IMV, yang bermula pada tahun 2002 dan melahirkan model ikonik seperti Hilux, direka khas untuk pasaran membangun. Kini, Toyota sedang membangunkan siri baharu IMV, termasuk varian elektrik sepenuhnya (IMV BEV).

Selain itu, Toyota memperkenalkan kempen “Move Your World”, yang bertujuan untuk mengukuhkan hubungan dengan masyarakat Asia melalui pelbagai inisiatif sosial. Bermula tahun 2026, syarikat ini akan memperluaskan kerjasama dengan rakan tempatan dan mempertingkatkan sumbangan kepada pembangunan komuniti.

Di Japan Mobility Show, Toyota mempamerkan pelbagai jenamanya termasuk Century, Lexus, GR (Gazoo Racing), serta model daripada Toyota dan Daihatsu. Salah satu tumpuan utama ialah pelancaran Land Cruiser FJ baharu, yang akan dihasilkan di Thailand.

Toyota turut menegaskan komitmennya terhadap strategi “Multi-Pathway”, yang menawarkan pelbagai pilihan enjin mesra alam seperti hibrid, plug-in hibrid, elektrik sepenuhnya (EV), hidrogen, dan biofuel. Pendekatan ini membolehkan pengguna memilih teknologi yang paling sesuai dengan keadaan di negara masing-masing.

Menjelang 2025, Toyota merancang untuk memperluaskan barisan model hibridnya serta memulakan pengeluaran kereta elektrik di Indonesia dan Thailand. Syarikat itu juga akan menjalankan ujian biofuel dan membangunkan stesen hidrogen di beberapa negara Asia. Dalam tempoh tiga tahun akan datang, Toyota berhasrat untuk melancarkan lebih daripada 10 model elektrifikasi baharu, dan menjadikan 30% daripada jualan di ASEAN terdiri daripada kenderaan elektrifikasi menjelang 2030, sekali gus membantu mengurangkan kira-kira 8 juta tan pelepasan CO₂.

Toyota juga bekerjasama dengan rakan kongsi seperti CJPT (Commercial Japan Partnership Technologies) dan Toyota Mobility Foundation bagi membangunkan sistem pengangkutan yang lebih bersih serta menangani isu bandar seperti kesesakan lalu lintas dan aksesibiliti.

Menurut CEO Toyota Motor Asia, Masahiko Maeda, mobiliti bukan sekadar tentang kenderaan, tetapi mengenai menghubungkan manusia dan memperbaiki kualiti hidup. Beliau menegaskan bahawa matlamat besar ini hanya dapat dicapai melalui kerjasama antara negara dan industri, agar mobiliti benar-benar dapat memberi manfaat kepada semua lapisan masyarakat di Asia.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan