Audi telah memperkenalkan enjin diesel V6 tiga liter baharu untuk model Q5 dan A6, menawarkan 299 PS dan 580 Nm tork. Ini merupakan kali pertama jenama itu menggabungkan sistem MHEV plus bersama pemampat berkuasa elektrik pada enjin diesel, menghasilkan prestasi lebih responsif dan penggunaan bahan api yang lebih cekap berbanding generasi sebelumnya. Tempahan untuk model Q5 dan A6 dengan V6 TDI quattro kini dibuka.
Sistem MHEV plus ialah evolusi daripada teknologi hibrid ringan Audi, memadukan starter alternator tali sawat, penjana rangkaian kuasa dan bateri litium besi fosfat. Starter alternator tali sawat berfungsi menghidupkan enjin dan membekalkan tenaga kepada bateri, manakala penjana rangkaian kuasa membolehkan kereta bergerak secara elektrik sepenuhnya untuk jarak pendek ketika berada dalam trafik perlahan atau kelajuan stabil.
Selain membantu menjimatkan bahan api, sistem ini turut memberikan tambahan tork sehingga 230 Nm dan sehingga 24 PS ketika memotong atau membelok, selain memulihkan tenaga sehingga 25 kW semasa membrek.
Buat pertama kalinya, sistem hibrid ini digandingkan dengan pemampat berkuasa elektrik. Komponen baharu ini memainkan peranan besar dalam sistem pengecasan dua peringkat enjin, bekerjasama dengan pengecas turbo untuk meningkatkan tindak balas pada kelajuan enjin rendah. Hasilnya ialah pemanduan yang lebih bertenaga, sama ada ketika memulakan perjalanan, memecut untuk masuk ke laluan lebih laju, atau mengekalkan kelajuan tinggi di lebuh raya.
Pemampat elektrik ini juga mengurangkan turbo lag dengan memberikan tekanan rangsangan serta-merta. Audi menyatakan bahawa pecutan awal kini lebih kuat dan lebih cepat, dengan enjin mencapai tork tinggi pada putaran rendah. Apabila kelajuan enjin meningkat, starter alternator tali sawat dan penjana rangkaian kuasa memberikan sokongan tambahan untuk memastikan kuasa disalurkan dengan lebih lancar dan konsisten.
Berbanding pemampat elektrik pada model S4 dan SQ5 terdahulu, versi terbaru ini berfungsi pada julat kelajuan enjin yang lebih luas, hasil reka bentuk aliran udara baharu dan motor segerak magnet kekal yang lebih cekap. Roda pemampat mampu mencapai sehingga 90,000 rpm dalam kira-kira 250 milisaat — hampir 40% lebih pantas daripada model sebelum ini — membolehkan tekanan rangsangan maksimum 3.6 bar dicapai hampir satu saat lebih awal.
Enjin V6 TDI baharu ini juga menyokong penggunaan HVO 100, diesel boleh diperbaharui yang memenuhi piawaian EN 15940. Diperbuat daripada minyak sisa serta bahan sampingan sektor makanan dan pertanian, HVO mampu mengurangkan pelepasan CO₂ antara 70 hingga 95% berbanding diesel biasa. Ia boleh dicampur atau digunakan sepenuhnya sebagai bahan api tunggal. Audi kini turut mengisi kenderaan baharu yang keluar dari loji Ingolstadt dan Neckarsulm dengan HVO, menunjukkan komitmen syarikat ke arah pengurangan karbon secara menyeluruh.
Dengan enjin diesel generasi baharu ini, Audi menyasarkan peningkatan prestasi harian, kecekapan lebih baik dan fleksibiliti bahan api yang lebih luas — sekali gus mengekalkan relevansi enjin konvensional dalam era automotif yang semakin menuntut pelepasan rendah.

















