Piston.my

Berita Terkini

Nissan dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk menghidupkan semula kapasiti pengeluarannya yang tidak aktif di Amerika Syarikat melalui satu kemungkinan kerjasama strategik bersama Honda. Laporan industri terkini mencadangkan bahawa Nissan sedang dalam perbincangan untuk menghasilkan trak pikap bagi pihak Honda, dengan kilang Nissan di Canton, Mississippi muncul sebagai lokasi utama yang berpotensi untuk pelaksanaan projek ini.

Sekiranya perjanjian ini menjadi kenyataan, ia boleh menandakan satu langkah pemulihan penting bagi operasi Nissan di Amerika Utara, yang sebelum ini telah mengalami penguncupan ketara susulan kerugian kewangan yang besar. Syarikat itu baru-baru ini mencatat kerugian bersih sebanyak AS$4.5 bilion dalam tahun fiskal terakhir, mendorong mereka untuk menilai semula kapasiti pembuatan dan merancang pengurangan dalam pengeluaran masa hadapan di rantau berkenaan.

Perbincangan mengenai kerjasama antara dua gergasi automotif Jepun ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Pada awal tahun ini, khabar angin mengenai kemungkinan penggabungan antara Honda dan Nissan telah menimbulkan spekulasi hangat dalam industri. Kedua-dua syarikat juga dilaporkan terbuka untuk berkongsi sumber bagi menjayakan pelbagai usaha sama. Salah satu cadangan yang muncul adalah penggunaan platform badan atas rangka (body-on-frame) Nissan oleh Honda untuk membolehkan syarikat itu memperluas kehadiran dalam pasaran trak pikap A.S., yang sangat kompetitif.

(more…)

Pasaran automotif China terus mengalami transformasi pantas apabila kenderaan tenaga baharu (NEV) semakin menguasai landskap jualan nasional. Menurut data terbaharu yang diterbitkan oleh portal automotif terkemuka China, Yiche, model Geely Geome Xingyuan, yang dikenali juga sebagai Proton e.MAS 5 di pasaran antarabangsa, telah dinobatkan sebagai kenderaan paling laris di China bagi separuh pertama tahun 2025.

Dalam senarai 20 kenderaan paling laris, jelas kelihatan perubahan ketara dalam keutamaan pengguna, yang kini lebih cenderung kepada kenderaan NEV – termasuk model elektrik sepenuhnya dan hibrid plug-in. Jenama-jenama tempatan menguasai 10 kedudukan teratas, membuktikan penerimaan yang kian kukuh terhadap pengeluar domestik dalam kedua-dua kategori kenderaan arus perdana dan elektrik.

Geely Geome Xingyuan, yang ditawarkan pada harga permulaan serendah 69,800 yuan (kira-kira RM41,367), mencatatkan jualan memberangsangkan dengan 204,940 unit terjual dalam tempoh enam bulan pertama 2025. Ini menjadikan ia satu-satunya model yang berjaya melepasi angka 200,000 unit dalam tempoh tersebut. Kedudukannya di tangga teratas berjaya menewaskan pesaing utama seperti BYD Seagull dan Tesla Model Y, sekaligus membuktikan keunggulannya dalam kategori NEV bajet.

(more…)

Boustead Petroleum Marketing Sdn Bhd (BHPetrol) hari ini  telah mengadakan Majlis Penyampaian Hadiah bagi peraduan ‘Peraduan Isi Minyak & Beli,  Menang Bergaya’ yang berlangsung di Royale Chulan Hotel, Kuala Lumpur.

Peraduan telah diadakan dari 1 Mac hingga 30 April 2025 melibatkan stesen-stesen BHPetrol  di seluruh Semenanjung Malaysia. Sepanjang tempoh peraduan, pelanggan yang merupakan  ahli BHPetrol eCard dan membelanjakan minimum RM40 dalam satu transaksi, sama ada  untuk pembelian bahan api atau barangan runcit, secara automatik layak menyertai peraduan ini.

Hari ini, BHPetrol telah memilih 30 pemenang bertuah untuk menerima hadiah-hadiah  istimewa pada nilai keseluruhan berjumlah RM200,000. Antara hadiah menarik yang  ditawarkan termasuk:

  • Hadiah utama: Sebuah kereta Perodua Alza
  • Hadiah kedua: Sebuah kereta Perodua Axia
  • Hadiah ketiga: Motosikal untuk 2 pemenang
  • Hadiah keempat: Wang tunai RM5,000 dan Baucar BHPetrol RM1,000 untuk 3  pemenang
  • Hadiah kelima: Wang tunai RM3,000 dan Baucar BHPetrol RM1,000 untuk 3  pemenang
  • Hadiah saguhati: Wang tunai RM1,000 dan Baucar BHPetrol RM1,000 untuk 20  pemenang

(more…)

MG kini melangkah berani ke hadapan dengan memperkenalkan barisan kenderaan elektrik generasi terbaharu di bawah jenama IM, menandakan satu perubahan besar dalam hala tuju strategik dan estetik syarikat. Menerusi pelancaran MG IM5 dan MG IM6, jenama ikonik British ini menyampaikan visi masa depan mobiliti yang dibentuk oleh empat teras utama: Inovasi Bermatlamat, Prestasi Terunggul, Keselamatan Pintar, dan Pengalaman Pemanduan yang Ditingkatkan.

Barisan IM ini direka untuk memenuhi keperluan pengguna moden yang hidup dalam persekitaran bandar serba kompleks, pantas dan dinamik. Ia dilengkapi dengan pelbagai teknologi terkini yang menjadikan pengalaman pemanduan lebih intuitif dan lancar.

Antara ciri utama yang menonjol ialah sistem stereng empat roda termaju, yang memberikan jejari pusingan sangat ketat, membolehkan pemanduan yang lincah dalam kawasan parkir sempit atau trafik bandar yang padat. Tambahan pula, MG telah bekerjasama dengan syarikat teknologi Momenta untuk membangunkan sistem pemanduan bantuan pintar, yang menawarkan sokongan pemanduan yang boleh dipercayai dalam pelbagai situasi trafik dunia sebenar, dari lebuh raya ke jalan bandar yang sesak.

(more…)

Rimac Automobili sekali lagi mengukir namanya dalam sejarah automotif apabila memperkenalkan Nevera R, evolusi terkini kereta hiper elektrik yang menakjubkan. Model ini bukan sahaja mewarisi kehebatan Nevera asal—yang sebelum ini memecahkan 23 rekod prestasi dalam satu hari di fasiliti Automotive Testing Papenburg (ATP), Jerman pada tahun 2023—tetapi turut mengatasi kesemua rekod tersebut dalam ujian terbaharu yang disahkan secara bebas oleh Dewesoft.

Ujian kelajuan tinggi terkini ini bukan sekadar demonstrasi prestasi, tetapi merupakan fasa akhir pengesahan rasmi sebelum penghantaran kepada pelanggan. Hasilnya jelas—Nevera R kini diiktiraf sebagai kenderaan elektrik pengeluaran paling berprestasi dalam sejarah, mengukuhkan dominasi Rimac dalam dunia kereta hiper elektrik.

Antara pencapaian paling luar biasa adalah rekod 0–400–0km/j yang kini disempurnakan dalam hanya 25.79 saat, 4.14 saat lebih pantas berbanding Nevera asal. Pecutan 0–96km/j kini direkodkan pada 1.66 saat, lebih pantas daripada 1.74 saat sebelum ini. Pecutan 0–100km/j pula dicapai dalam 1.72 saat, turun daripada 1.81 saat. Malah, pecutan ke 200km/j disempurnakan dalam 3.95 saat, manakala 300km/j hanya mengambil 7.89 saat—1.33 saat lebih pantas daripada model terdahulu. Halaju maksimum juga meningkat kepada 431.45km/j, menjadikan Nevera R sebagai EV pengeluaran terpantas di dunia.

Namun, kejayaan ini bukan semata-mata berpunca daripada kuasa yang besar. Rimac telah mereka bentuk semula hampir keseluruhan komponen utama kenderaan ini. Pakej aerodinamik baharu—yang merangkumi sayap belakang tetap dan peresap belakang yang lebih besar—meningkatkan daya bawah sebanyak 15% serta kecekapan aerodinamik sebanyak 10%. Ini memberikan kestabilan mutlak ketika memecut pada kelajuan ekstrem.

(more…)

Hyundai Motor sekali lagi mencabar batasan dalam dunia kenderaan elektrik (EV) apabila secara rasmi memperkenalkan model prestasi terbaharunya, IONIQ 6 N, di acara ikonik Festival Kelajuan Goodwood di West Sussex, England. Kemunculan ini menandakan penyertaan kedua jenama dalam arena EV berprestasi tinggi, serta langkah progresif dalam evolusi sub-jenama N Hyundai ke era elektrifikasi.

Diposisikan sebagai penawaran yang berani dalam pasaran EV yang semakin padat dan mencabar, IONIQ 6 N muncul ketika permintaan global terhadap EV mula menunjukkan sedikit kelembapan. Namun begitu, Hyundai tampil dengan pendekatan segar—menggabungkan prestasi mengujakan, ciri praktikal dan harga yang dijangka lebih berpatutan, meskipun maklumat rasmi mengenai harga dan ketersediaan masih belum diumumkan.

Kuasa IONIQ 6 N ialah sistem dwi motor elektrik yang mampu menjana 601hp dan 740Nm tork, memberikan prestasi luar biasa di atas jalan. Lebih mengagumkan, fungsi N Grin Boost membolehkan peningkatan kuasa secara sementara kepada 641hp dan 770Nm, membolehkan pecutan letusan selama 10 saat. Dengan bantuan sistem N Launch Control, kereta ini mampu memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam hanya 3.2 saat, dan mencapai kelajuan maksimum 257km/j—angka yang setanding dengan banyak jentera prestasi pembakaran dalaman.

Casis dan sistem penggantungan IONIQ 6 N turut diolah semula sepenuhnya untuk memberikan keupayaan dinamik terbaik. Hyundai memperkenalkan peredam kawalan elektronik penderia lejang baharu, yang menyesuaikan daya redaman mengikut keadaan jalan dan gaya pemanduan. Bagi pencinta pemanduan agresif dan trek, sistem seperti N Drift Optimizer dan N Torque Distribution menawarkan kawalan lebih baik dan kestabilan ketika mengambil selekoh laju.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube