Pengeluar automotif China, BYD, terus memperkukuh kedudukannya di pentas global apabila muncul sebagai penjual kenderaan elektrik (EV) paling laris di tujuh negara pada separuh pertama tahun 2025, menurut laporan yang diterbitkan oleh CarNewsChina.
Perkara ini disahkan oleh Pengurus Besar Jenama dan Perhubungan Awam BYD, Li Yunfei, yang memaklumkan bahawa BYD telah mendahului jualan dalam segmen kenderaan tenaga baharu (NEV)—merangkumi kenderaan elektrik bateri (BEV) dan kenderaan hibrid plug-in (PHEV)—di Hong Kong, Singapura, Thailand, Indonesia, Sepanyol, Itali dan Brazil.
Kejayaan ini seiring dengan aspirasi BYD untuk memastikan 50 peratus daripada keseluruhan jualan kenderaan mereka datang dari pasaran antarabangsa menjelang penghujung dekad ini. Bagi merealisasikan matlamat tersebut, BYD giat meluaskan kehadirannya ke Eropah, Asia Tenggara, Amerika Selatan, dan Timur Tengah, selain melabur dalam pembinaan kemudahan pengeluaran dan sistem logistik tempatan di rantau-rantau ini.
Di Thailand, BYD mencatat kejayaan memberangsangkan apabila berjaya menjual 24,072 unit, meningkat sebanyak 64.1% berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Jumlah itu hampir empat kali ganda daripada pesaing terdekatnya, MG. Lonjakan ini turut disokong oleh pembukaan kilang baharu di Thailand pada Julai 2024, yang mampu menghasilkan sehingga 150,000 unit setahun untuk pasaran ASEAN.
Di Indonesia, BYD mencatat jualan sebanyak 14,092 unit, manakala subjenama premiumnya, Denza, menambah 5,733 unit lagi, menjadikan jumlah keseluruhan 19,825 unit—meletakkan BYD di hadapan pengeluar China lain seperti Chery.
Di Hong Kong dan Singapura, BYD mengukuhkan kedudukannya sebagai jenama automotif paling laris secara keseluruhan, dengan masing-masing mencatatkan penghantaran sebanyak 4,909 dan 4,667 unit.
Pasaran Eropah turut menyaksikan dominasi BYD, apabila ia mengatasi Tesla di Sepanyol dengan jualan sebanyak 10,196 unit NEV, berbanding 7,166 unit oleh Tesla. Di Itali, BYD menjual 9,517 kenderaan, menewaskan jenama terkenal seperti BMW dan Tesla, sekaligus mendorong syarikat itu mempertimbangkan untuk membuka kilang ketiga di Eropah selepas kilang sedia ada di Hungary dan Turki.
Kejayaan luar biasa turut dicatatkan di Brazil, dengan 47,107 unit kenderaan disampaikan, menjadikannya antara pasaran antarabangsa paling berjaya untuk BYD setakat ini.
Di Asia Tengah, BYD mengekalkan kedudukannya sebagai jenama NEV nombor satu di Uzbekistan, dengan jualan sebanyak 9,708 unit. Kenderaan tersebut dibina di kilang bersama dengan rakan tempatan UzAuto, yang kini menghasilkan 50,000 kenderaan setahun, dan dijangka berkembang kepada 500,000 unit untuk memenuhi permintaan serantau.
Secara keseluruhan, BYD telah menjual 2,145,954 unit kenderaan di seluruh dunia dalam tempoh enam bulan pertama 2025, mengesahkan statusnya sebagai pengeluar EV terbesar dunia. Bagi meningkatkan kecekapan logistik, BYD turut melabur dalam armada kapal pengangkut kenderaan berskala besar, yang mampu membawa sehingga 9,200 unit setiap kapal, bagi mempercepatkan penghantaran ke destinasi antarabangsa.
Pencapaian global BYD membuktikan bagaimana syarikat itu telah berkembang dengan pesat daripada pemain domestik kepada jenama bertaraf dunia, kini bersaing secara langsung dengan gergasi industri seperti Tesla dan BMW dalam pasaran utama, sambil terus memperluas jaringan pengeluaran dan strategi pemasaran secara agresif di seluruh dunia.


