Piston.my

Pemanduan Autonomi Tahap 3 di China: Kelulusan Ujian untuk Sembilan Syarikat

China telah memberikan lampu hijau kepada sembilan syarikat untuk mula menguji sistem pemanduan autonomi Tahap 3 di jalan awam, menandakan satu langkah penting ke arah masa depan pemanduan autonomi di negara tersebut. Kelulusan ini diberikan kira-kira lapan bulan selepas kerajaan China mengeluarkan garis panduan untuk inisiatif di seluruh negara dan mula menerima permohonan daripada firma yang berminat untuk menguji teknologi memandu sendiri mereka.

Syarikat yang Dibenarkan untuk Ujian

Syarikat-syarikat yang menerima kelulusan daripada Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China (MIIT) termasuk:

  1. Nio
  2. BYD
  3. Changan Auto
  4. GAC
  5. SAIC
  6. BAIC BluePark
  7. China FAW Group
  8. SAIC Hongyan
  9. Yutong Bus

Tahap 3 Pemanduan Autonomi

Sistem pemanduan autonomi Tahap 3 membolehkan pemandu melepaskan tangan mereka dari stereng di bawah keadaan tertentu, walaupun pemandu masih perlu bersedia untuk mengambil alih kawalan jika diperlukan. Ini merupakan satu langkah besar berbanding Tahap 2, di mana pemandu mesti sentiasa mengawal kenderaan walaupun dengan bantuan sistem automatik.

2022 NIO ET5 EV

Potensi Pasaran dan Ujian

Walaupun kenderaan autonomi Tahap 3 belum tersedia secara komersial di China, ujian ini dijangka membuka jalan bagi pengenalan sistem sedemikian untuk pembeli individu dan pengendali armada. Pada masa ini, beberapa pengeluar kereta di China, termasuk Huawei dan Xpeng, telah menjual kenderaan yang dilengkapi sistem Tahap 2.

Pengawasan dan Keselamatan

Program ujian tersebut akan dipantau dengan ketat oleh beberapa badan kerajaan, termasuk:

  • Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat (MIIT)
  • Kementerian Pengangkutan
  • Kementerian Perumahan dan Pembangunan Bandar-Luar Bandar
  • Kementerian Keselamatan Awam

Pengawasan terkoordinasi ini bertujuan untuk memastikan keselamatan dan keberkesanan sistem pemanduan autonomi yang diuji.

Implikasi bagi Tesla dan Pengeluar Lain

Perundangan baharu ini juga berpotensi memberi manfaat kepada Tesla. CEO Tesla, Elon Musk, telah mencadangkan kemungkinan melancarkan armada robotaxis di China menggunakan teknologi Memandu Sendiri Penuh syarikat tersebut sebelum menjadikannya tersedia dalam kereta milik persendirian. Walau bagaimanapun, Tesla perlu mendapatkan kelulusan untuk mengumpul dan memindahkan data yang diperlukan oleh sistem autonominya.

Selain itu, Tesla Model 3 dan Model Y baru-baru ini telah dibenarkan masuk ke kawasan yang sebelum ini dilarang di China kerana kebimbangan keselamatan data. Ini berlaku selepas salah satu persatuan automotif terkemuka China mengesahkan bahawa model ini mematuhi peraturan keselamatan data negara.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan