China telah memberikan lampu hijau kepada sembilan syarikat untuk mula menguji sistem pemanduan autonomi Tahap 3 di jalan awam, menandakan satu langkah penting ke arah masa depan pemanduan autonomi di negara tersebut. Kelulusan ini diberikan kira-kira lapan bulan selepas kerajaan China mengeluarkan garis panduan untuk inisiatif di seluruh negara dan mula menerima permohonan daripada firma yang berminat untuk menguji teknologi memandu sendiri mereka.
Syarikat yang Dibenarkan untuk Ujian
Syarikat-syarikat yang menerima kelulusan daripada Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China (MIIT) termasuk:
- Nio
- BYD
- Changan Auto
- GAC
- SAIC
- BAIC BluePark
- China FAW Group
- SAIC Hongyan
- Yutong Bus
Tahap 3 Pemanduan Autonomi
Sistem pemanduan autonomi Tahap 3 membolehkan pemandu melepaskan tangan mereka dari stereng di bawah keadaan tertentu, walaupun pemandu masih perlu bersedia untuk mengambil alih kawalan jika diperlukan. Ini merupakan satu langkah besar berbanding Tahap 2, di mana pemandu mesti sentiasa mengawal kenderaan walaupun dengan bantuan sistem automatik.
Potensi Pasaran dan Ujian
Walaupun kenderaan autonomi Tahap 3 belum tersedia secara komersial di China, ujian ini dijangka membuka jalan bagi pengenalan sistem sedemikian untuk pembeli individu dan pengendali armada. Pada masa ini, beberapa pengeluar kereta di China, termasuk Huawei dan Xpeng, telah menjual kenderaan yang dilengkapi sistem Tahap 2.
Pengawasan dan Keselamatan
Program ujian tersebut akan dipantau dengan ketat oleh beberapa badan kerajaan, termasuk:
- Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat (MIIT)
- Kementerian Pengangkutan
- Kementerian Perumahan dan Pembangunan Bandar-Luar Bandar
- Kementerian Keselamatan Awam
Pengawasan terkoordinasi ini bertujuan untuk memastikan keselamatan dan keberkesanan sistem pemanduan autonomi yang diuji.
Implikasi bagi Tesla dan Pengeluar Lain
Perundangan baharu ini juga berpotensi memberi manfaat kepada Tesla. CEO Tesla, Elon Musk, telah mencadangkan kemungkinan melancarkan armada robotaxis di China menggunakan teknologi Memandu Sendiri Penuh syarikat tersebut sebelum menjadikannya tersedia dalam kereta milik persendirian. Walau bagaimanapun, Tesla perlu mendapatkan kelulusan untuk mengumpul dan memindahkan data yang diperlukan oleh sistem autonominya.
Selain itu, Tesla Model 3 dan Model Y baru-baru ini telah dibenarkan masuk ke kawasan yang sebelum ini dilarang di China kerana kebimbangan keselamatan data. Ini berlaku selepas salah satu persatuan automotif terkemuka China mengesahkan bahawa model ini mematuhi peraturan keselamatan data negara.