Bulan April menyaksikan Proton mencapai peningkatan jualan unutk menambah pegangan pasaran bagi syarikat. Jualan kumpulan pada bulan itu mencapai 12,692 unit (domestik, eksport, smart, Proton e.MAS), peningkatan 14.7% berbanding bulan yang sama pada 2024 dan hasilnya, bahagian pasaran bagi bulan itu dianggarkan sebanyak 20.8%. Sebaliknya, Jumlah Volum Industri (TIV) dianggarkan meningkat hanya 1.8% berbanding April tahun lalu kepada 60,886 dan menurun sebanyak 16.3% berbanding Mac akibat kesan tempoh perayaan.
Keputusan ini telah mengukuhkan kedudukan syarikat di tangga kedua pada senarai jualan automotif Malaysia dan datang padamasa tawaran dan potongan harga oleh jenama baharu mengakibatkan keadaan pasaran yang sangat kompetitif dan memberi pembeli kereta pelbagai pilihan.
Proton e.MAS 7 mendahului jualan EV keseluruhan dan tiga model ICE mendahului segmen
Salah satu kisah kejayaan terbesar untuk 2025 ialah prestasi jualan yang kukuh bagi Proton e.MAS 7, yang menyaksikan jumlahnya meningkat setiap bulan sejak pelancaran pada 16 Disember 2024. Trend itu berterusan pada April apabila model EV pertama Proton menembusi kekangan 800-unit dengan mencapai 863-unit (domestik + eksport). Ini menjadikan jualan tahun sehingga kini (YTD) kepada 2,716 unit dan meletakkan model itu sebagai EV terlaris di negara dan jenama Proton e.MAS di tempat kedua untuk jualan EV keseluruhan walaupun pada masa ini hanya mempunyai satu model dalam rangkaiannya. Lebih penting lagi, hasilnya bermakna EV kini menyumbang 6% daripada keseluruhan jualan Proton.