Kementerian Perdagangan China dilaporkan bersedia mengadakan satu mesyuarat tertutup bersama beberapa pengeluar kenderaan utama serta kumpulan industri automotif, termasuk BYD dan Dongfeng Motor, bagi membincangkan isu yang semakin membimbangkan dalam pasaran – iaitu peningkatan trend penjualan kenderaan yang telah didaftarkan tetapi tidak pernah digunakan sebagai kereta terpakai.
Menurut sumber yang mempunyai pengetahuan langsung mengenai perkara itu, mesyuarat berprofil tinggi ini turut akan melibatkan pertubuhan utama seperti Persatuan Pengilang Automobil China (CAAM), Persatuan Peniaga Automobil China (CADA), serta beberapa platform jual beli kereta terpakai terkenal di negara itu.
Amalan yang kini dikenali sebagai “kereta terpakai Zero-Mileage” telah menimbulkan pelbagai perdebatan sejak kebelakangan ini, terutamanya selepas kenyataan terbuka oleh Pengerusi Great Wall Motor, Wei Jianjun. Dalam satu temu bual bersama Sina Finance minggu lalu, Wei mendedahkan bahawa persaingan harga yang keterlaluan dalam industri automotif China telah menyebabkan semakin banyak kenderaan didaftarkan dan dikeluarkan plat pendaftaran — justeru secara teknikalnya dikira sebagai dijual — namun tidak pernah dipandu. Kenderaan ini kemudiannya dimasukkan semula ke pasaran sebagai kereta terpakai walaupun tidak digunakan.