Piston.my

Jualan Global Toyota Turun 7% pada Februari

Pada Februari, Toyota Motor menghadapi penurunan 7% dalam jualan global berbanding tempoh yang sama tahun lepas. Sebab utama di sebalik penurunan ini ialah penurunan ketara dalam jualan di China, pasaran kereta terbesar di dunia, di mana jualan jatuh sebanyak 36%. Faktor yang menyumbang kepada penurunan ini termasuk masa cuti Tahun Baru Lunar dan persaingan tegang dalam pasaran yang membawa kepada perang harga.

Walaupun menghadapi kesukaran di China, Toyota mengalami peningkatan sebanyak 16% dalam jualan A.S. dan kenaikan 14% dalam jualan Eropah untuk Februari. Bagaimanapun, jualan domestik di Jepun merosot sebanyak satu pertiga disebabkan pemberhentian pengeluaran di Daihatsu, unit kereta kecil Toyota, yang turut menghadapi kerosakan pada reputasinya daripada skandal ujian keselamatan yang dilaporkan hampir setahun lalu.

2022-Daihatsu-Rocky-HYBRID-3

Jualan di Indonesia dan Thailand juga menyaksikan penurunan dua angka untuk Toyota. Walaupun penurunan keseluruhan dalam jualan, hampir dua perlima daripada kenderaan yang dijual di seluruh dunia oleh Toyota pada Februari adalah hibrid petrol-elektrik, menunjukkan minat pengguna yang berterusan terhadap kenderaan mesra alam.

Angka jualan global termasuk kenderaan yang dijual di bawah jenama Toyota dan Lexus. Di samping itu, Daihatsu, yang merupakan sebahagian daripada operasi Toyota, melaporkan penurunan ketara dalam jualan di seluruh dunia, turun sebanyak 66% pada bulan Februari.

Pengeluaran global Toyota untuk Februari juga menyaksikan penurunan sebanyak 2.6%, dengan 737,178 kenderaan dihasilkan.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan