Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sedang menimbang untuk menyerahkan tugas mengalihkan kereta terbiar kepada pengusaha besi buruk berlesen. Langkah ini bertujuan mengurangkan kesesakan di depoh simpanan DBKL yang sudah penuh, serta mengembalikan semula ruang parkir kepada orang awam.
Ketika ini, DBKL mempunyai tiga depoh di Taman Connaught, Salak Selatan dan Pantai Sentral dengan kapasiti menampung 3,700 kenderaan. Namun, kesemua depoh sudah penuh, malah ada kenderaan yang terpaksa disusun bertindih kerana kekurangan ruang.
DBKL membelanjakan jutaan ringgit setiap tahun bagi kerja-kerja menunda kenderaan, tetapi hasil daripada lelongan hanya sekitar RM300,000 setahun. Proses pelupusan juga mengambil masa yang panjang kerana terikat dengan syarat undang-undang, yang boleh memakan masa lebih enam bulan sebelum sesebuah kenderaan boleh dijual.



