Hyundai Ioniq 5 N telah menonjol sebagai antara kereta elektrik pertama yang benar-benar memberi tumpuan kepada keseronokan pemanduan. Popularitinya dan cara ia dibangunkan menarik perhatian Porsche, yang kini menggunakan model itu sebagai rujukan ketika menyiapkan generasi seterusnya bagi Porsche 718 elektrik sepenuhnya.
Frank Moser, individu yang bertanggungjawab terhadap model Porsche 718 dan 911, berkata beliau benar-benar terkesan selepas beberapa kali memandu Ioniq 5 N. Menurutnya, Porsche banyak belajar daripada kereta tersebut, terutamanya bagaimana Hyundai berjaya menghasilkan pengalaman pemanduan elektrik yang tetap menyeronokkan. Ketua bahagian GT Porsche, Andreas Preuninger, turut memberi reaksi spontan dengan hanya satu perkataan—“wow”—selepas mencuba mod N Grin Boost, ciri yang meningkatkan kuasa untuk seketika bagi pemanduan lebih agresif.
Porsche kini mempertimbangkan beberapa idea yang digunakan pada Hyundai Ioniq 5 N, termasuk sistem N e-shift, yang membuatkan pemandu berasa seolah-olah kereta mempunyai transmisi lapan kelajuan, serta N Active Sound+, yang menghasilkan bunyi enjin tiruan. Sekiranya Porsche memilih untuk memasukkan ciri seperti ini, syarikat itu menegaskan ia akan mereka bentuk sistemnya dengan identiti tersendiri.





