PHS Automotive Malaysia (PHSAM) telah melancarkan promosi istimewa untuk sepuluh model Audi, termasuk kenderaan elektrik (EV) dan enjin pembakaran dalaman (ICE), sempena sambutan akhir tahun mereka. Promosi ini, yang berlangsung dari 1 Oktober hingga akhir Disember 2024, menawarkan penjimatan yang besar untuk kenderaan mewah Audi, dengan harga bermula serendah RM378,990 untuk Audi e-tron. Tawaran ini memberi peluang yang luar biasa untuk pelabur dalam jenama Audi, yang terkenal dengan teknologi canggih, keselesaan mewah, dan prestasi unggul.
UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) melaporkan prestasi jualan yang cemerlang untuk bulan September 2024, dengan kira-kira 7,700 unit kenderaan terjual, menjadikan jumlah jualan tahun sehingga kini (YTD) melebihi 72,000 unit. Peningkatan ini mengukuhkan lagi kedudukan UMWT dalam pasaran automotif Malaysia, terutamanya hasil daripada barisan kenderaan yang dipercayai dan inovatif.
Model Toyota Vios, Hilux, dan Corolla Cross menjadi pemacu utama jualan, menyumbang 69% daripada keseluruhan unit yang dijual. Populariti model-model ini menunjukkan keyakinan pengguna Malaysia terhadap jenama Toyota, terutamanya dari segi kualiti, ketahanan, dan prestasi. Pelbagai model ini memenuhi keperluan pelanggan yang berbeza, dari penggunaan harian di bandar hingga kepada keupayaan untuk kegunaan luar jalan raya.
Datuk Ravindran K., Presiden UMW Toyota Motor, menyatakan kegembiraan beliau dengan pencapaian jualan tersebut, mengaitkan kejayaan ini kepada kesetiaan pelanggan dan keupayaan produk Toyota dalam memenuhi kehendak pasaran. Beliau juga menekankan komitmen UMWT untuk terus menawarkan inovasi dan nilai tambah kepada pelanggan di Malaysia.
Sime Darby Motors, pengedar rasmi kenderaan BYD di Malaysia, baru-baru ini meraikan pencapaian penting iaitu mencapai lebih 10,000 kereta BYD yang dijual di seluruh negara. Untuk memperingati peristiwa penting ini, Sime Darby Motors menganjurkan acara khas yang dipanggil ‘BYD Dream Drive Melaka 2024’, iaitu pemanduan konvoi melibatkan lebih 60 kenderaan BYD. Konvoi itu bertolak dari bilik pameran BYD di Ara Damansara dan menuju ke Melaka untuk perjalanan dua hari satu malam yang menarik. Pemilihan Melaka sebagai destinasi amat bermakna, kerana ia bertepatan dengan ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik Malaysia-China, meraikan hubungan bersejarah antara kedua-dua negara.
Sepanjang berada di Melaka, para peserta menikmati aktiviti kebudayaan, termasuk lawatan ke Encore Melaka untuk menonton Teater Muzikal Puteri Hang Li Po, persembahan berdasarkan kisah sejarah Sultan Mansur Shah dan Puteri Hang Li Po dari Dinasti Ming China. Sorotan budaya ini mengukuhkan kepentingan ulang tahun keemasan hubungan Malaysia-China.
Pengeluar kenderaan elektrik (EV) kini berdepan cabaran baru pada tahun 2024 apabila buat kali pertama, bahagian pasaran untuk EV sepenuhnya mengalami sedikit penurunan sebanyak 0.1%, menurut laporan daripada Alliance for Automotive Innovation. Walaupun penurunan ini kecil, ia menandakan perubahan dalam pilihan pengguna, di mana pengguna mula beralih kepada kenderaan hibrid dan plug-in hybrid (PHEV) sebagai alternatif. Sementara itu, kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) tradisional mengalami kejatuhan yang lebih ketara dengan kehilangan 2.3% bahagian pasaran, menunjukkan trend penurunan yang lebih jelas untuk kenderaan konvensional.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, jualan EV telah melonjak, terutamanya semasa tempoh pandemik, dengan bahagian pasaran meningkat daripada kurang 1% pada tahun 2016 kepada hampir 8% pada akhir 2023. Namun, penurunan permintaan untuk EV pada 2024 mencerminkan kemungkinan peralihan ke arah teknologi hibrid, yang dilihat sebagai pilihan pertengahan yang mengimbangi antara kuasa petrol dan elektrik.
Kecuaian dalam penyelenggaraan kenderaan komersial telah dikenalpasti sebagai penyumbang utama kepada kemalangan jalan raya yang melibatkan kenderaan tersebut, menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Aedy Fadly Ramli. Dalam sidang media yang diadakan semasa Operasi Khas Kenderaan Komersial di Batu 5, Jalan Bangi Lama, beliau menyatakan bahawa kegagalan mematuhi piawaian teknikal yang diperlukan untuk kelayakan jalan raya kerap kali disebabkan oleh amalan penyelenggaraan yang lemah.
Menurut laporan Harian Metro, selepas setiap kemalangan melibatkan kenderaan komersial, JPJ melaksanakan Pemeriksaan dan Audit Keselamatan (JISA). Hasil audit kerap kali menunjukkan bahawa banyak kenderaan yang terlibat tidak memenuhi piawaian teknikal yang diperlukan, yang menegaskan isu kecuaian penyelenggaraan.
McLaren W1 menandakan kemajuan monumental dalam sejarah automotif McLaren, membawa teknologi hibrid terkini dan prestasi luar biasa ke tahap baru. Lebih tiga dekad selepas McLaren F1 menetapkan penanda aras bagi hypercar, dan satu dekad selepas P1 merintis penggunaan hibrid dalam segmen tersebut, W1 melangkaui batas dengan menjadi kereta jalan raya paling berkuasa yang pernah dihasilkan oleh McLaren.
McLaren W1 dikuasakan oleh enjin 4.0 liter V8 turbo berkembar baru, MPH-8, yang menjana 916hp dan mempunyai ketumpatan kuasa yang luar biasa sebanyak 230bhp per liter. Sistem hibrid termaju yang dipanggil E-Module menambah 342hp lagi melalui motor elektrik berprestasi tinggi, menjadikan jumlah gabungan keluaran mencecah 1,258hp dan 1,339Nm tork.
Dengan kuasa besar ini, W1 mampu memecut dari 0 hingga 100km/j dalam hanya 2.7 saat dan mencapai kelajuan maksimum terhad 349km/j, setanding dengan P1. Sistem hibridnya juga menawarkan jarak pemanduan elektrik tulen sebanyak 2km.
Salah satu ciri paling mengagumkan W1 ialah pembinaannya yang ringan. Walaupun dilengkapi dengan teknologi hibrid, berat kering kereta ini hanya 1,398kg, hanya 4kg lebih berat daripada P1. McLaren mencapai ini dengan mengurangkan 40kg daripada sistem hibrid berbanding P1. Ciri Aerocell, iaitu casis monocoque dengan tempat duduk tetap, membolehkan dimensi kereta yang lebih padat serta stereng dan pedal yang boleh disesuaikan.
Reka bentuk aerodinamik W1 merupakan hasil daripada lebih 350 jam ujian terowong angin, menjadikannya kereta paling aerodinamik McLaren. Sayap belakang “Active Long Tail” yang terinspirasi dari F1 GTR melaraskan secara automatik untuk meningkatkan daya seret dan keupayaan downforce. W1 mampu menghasilkan downforce total sebanyak 2,205 paun, dengan agihan daya 772 paun di hadapan dan 1,433 paun di belakang ketika dalam mod Perlumbaan.
W1 dilengkapi dengan sistem suspensi Kawalan Casis Aktif Perlumbaan McLaren III, yang membolehkan pemandu memilih antara tiga mod pengendalian: Comfort, Sport, dan Race. Dalam mod Race, ketinggian kereta akan menurun sebanyak 1.5 inci di hadapan dan 0.7 inci di belakang, dan spoiler belakang memanjang sehingga 11.8 inci untuk meningkatkan aerodinamik dan bertindak sebagai brek udara.
Sistem brek seramik karbon dengan angkup enam omboh di hadapan dan empat omboh di belakang memberikan prestasi brek luar biasa. Dari kelajuan 100km/j, W1 boleh berhenti sepenuhnya dalam jarak hanya 95ft, dan dari 200km/j, ia memerlukan hanya 328ft untuk berhenti.
Kabin McLaren W1 menawarkan reka bentuk minimalis yang diimbangi dengan teknologi canggih. Terdapat skrin sentuh 8.0 inci dengan keserasian Apple CarPlay dan Android Auto, bersama sambungan USB-A dan USB-C. Di belakang tempat duduk, terdapat ruang storan 116L yang praktikal.
McLaren W1 ditawarkan pada harga $2.1 juta dan hanya akan dihasilkan dalam jumlah terhad sebanyak 399 unit, yang semuanya sudah terjual. Ini menjadikan W1 bukan sahaja sebuah hypercar prestasi tinggi tetapi juga sebuah karya eksklusif bagi penggemar kereta.
Dengan kuasa, reka bentuk aerodinamik, dan teknologi hibrid yang canggih, McLaren W1 terus membawa legasi McLaren dalam mendefinisikan semula batasan kejuruteraan automotif.