Piston.my

Prototaip Elektrik Range Rover Pertama Sedang Diuji di Tasik Beku

Prototaip Range Rover Electric sedang menjalani ujian global merentasi pelbagai iklim, daripada suhu beku di Bulatan Artik hingga panas terik di padang pasir Timur Tengah. Salah satu ciri terobosannya ialah sistem traction control baharu yang direka untuk memberikan prestasi luar biasa pada permukaan berais atau traction rendah.

Tidak seperti sistem traction control tradisional, yang dipusatkan dalam unit ABS, Range Rover Electric menggunakan pendekatan terpencar. Setiap unit kawalan pemacu elektrik individu bertanggungjawab untuk menguruskan gelinciran roda, secara drastik mengurangkan masa tindak balas tork daripada kira-kira 100 milisaat kepada sekurang-kurangnya 1 milisaat.

Software canggih ini, dibangunkan secara dalaman oleh JLR, membolehkan kawalan kelajuan tepat Unit Pemacu Elektrik (EDU), menguruskan gelinciran roda dengan berkesan dan mengurangkan keperluan untuk campur tangan ABS. Hasilnya ialah daya tarikan yang dioptimumkan pada semua permukaan, dengan tindak balas yang luar biasa dan pengendalian yang diperhalusi, meningkatkan pengalaman pemanduan keseluruhan.

Sistem traction control ini disepadukan dengan lancar dengan kawalan kestabilan dan sistem casis, meningkatkan lagi dinamik pemanduan dan menyediakan perjalanan yang lebih lancar. Walaupun butiran prestasi khusus masih belum didedahkan, Range Rover Electric dijangka mengekalkan keupayaan luar jalan yang legenda dari rakan sejawatnya ICE.

Ia dijangka menawarkan keupayaan menunda, meredah dan semua rupa bumi mengatasi SUV elektrik mewah lain, termasuk keupayaan untuk mengharungi kedalaman air sehingga 850mm. Dengan sistem dwi-motor dan ciri-ciri canggih seperti torque vectoring, Range Rover Electric bersedia untuk memberikan prestasi yang setanding dengan model V8 sedia ada, dengan anggaran jumlah output hampir 515hp.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan