Piston.my

Mesin Kimpalan Disalahkan Atas Isu Gandar Chery Omoda 5

Chery Auto Malaysia sedang mengambil langkah proaktif untuk menangani insiden yang melibatkan gandar model Omoda 5. Selepas menjalankan siasatan dalaman yang mendalam, syarikat itu telah memutuskan untuk memanggil semula 600 unit Omoda 5. Bekerja rapat dengan Kementerian Pengangkutan (MOT), Chery Auto Malaysia menyasarkan untuk membetulkan semua kenderaan yang terjejas bagi memastikan standard keselamatan tertinggi.

Lee Wen Hsiang, Naib Presiden Chery Auto Malaysia, menekankan komitmen syarikat untuk menyediakan penyelesaian pengangkutan yang selamat dan boleh dipercayai. Beliau menyatakan bahawa Chery Auto Malaysia secara sukarela memberi taklimat kepada MOT mengenai status pemeriksaan produk dan punca kejadian gandar Omoda 5.

Siasatan mendedahkan bahawa isu itu berpunca daripada peningkatan kemudahan, mengakibatkan salah kalibrasi mesin kimpalan automatik. Secara khusus, 60 unit Omoda 5 yang dihasilkan pada 15 Ogos 2023 telah terjejas. Untuk menanganinya, Chery Auto Malaysia telah memulakan kempen perkhidmatan khas untuk memeriksa kereta Omoda 5 dengan gandar belakang yang dihasilkan antara 14 hingga 17 Ogos 2023, berjumlah 600 unit.

Facebook Pic/Stephanie

Chery Auto Malaysia mengutamakan keselamatan pelanggan dan telah mengambil langkah untuk memaklumkan pemilik yang terjejas supaya membawa kenderaan mereka ke pusat servis yang dibenarkan untuk pemeriksaan terperinci. Selain itu, tapak web telah disediakan untuk pengguna Omoda 5 untuk menyemak sama ada kenderaan mereka terjejas dengan memasukkan Nombor Pengenalan Kenderaan (VIN) mereka.

Sehingga 3 Mei 2024, Chery Auto Malaysia telah menghubungi lebih daripada 53% pemilik yang terjejas. Untuk memastikan pelanggan dimaklumkan dengan baik, kemas kini mingguan akan dikongsi secara terbuka tentang status program panggil semula.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan